Een afwachtende houding wordt beloond, een ondernemende bestraft

Meer dan vijfduizend Casemanagers werden de afgelopen vijftien jaar opgeleid door CS-Opleidingen en dat aantal zal de komende jaren nog een stuk hoger worden. Mede door de vergrijzing wordt de werkdruk van bedrijfsartsen, en dus indirect ook die van Casemanagers, alleen maar groter. Des te meer reden om de focus van de werkzaamheden te verleggen van een klacht gedreven naar een oorzaak gedreven aanpak. Voor Werkwaarde podcast #11 ging Reinout Slee in gesprek met Herwin Schrijver en Marjol Nikkels over het keurslijf van de sociale wetgeving en de toekomst van het Casemanagement.

De toekomst van Casemanagement

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels zijn de oprichters van CS-Opleidingen, experts in de vorming van register casemanagers maar evengoed in de sociale zekerheid. De sociale wetgeving hoort bij het werk van de bedrijfsarts, maar een medicus die zich vier jaar extra heeft bekwaamd in deze specialisatie gaat zich, bij wijze van bijscholing, niet ook nog eens in de ins and outs van de sociale zekerheid verdiepen. Dat doet de casemanager, een man of vrouw die een deel van de dossierafhandeling uit handen neemt, maar voor wie hij wel eindverantwoordelijk blijft.

 

Teveel keuringen

“De komende jaren vergroot de instroom naar de WIA naar verwachting met 25%”, aldus Herwin Schrijver. “Dat is een lastenverhoging van ongeveer 5 miljard, een bedrag dat bovenop de stijging als gevolg van de coronacrisis komt. Het betekent ook een sterke stijging in het aantal keuringen, en dat terwijl de artsen het nu al niet kunnen bijbenen. Daar komt bij dat meer werkgevers om herkeuringen beginnen te vragen. Gaan we dat allemaal kunnen betalen en oplossen? Ik heb er mijn twijfels over.” Een crisis dient zich dus aan.

Denken in beperkingen

Als de oplossing niet uit de breedte komt (meer bedrijfsartsen en meer casemanagers) dan zal deze uit de diepte moeten komen. Volgens Marjol Nikkels hebben teveel Casemanagers de neiging op de stoel van de behandelaar te gaan zitten. Dat verlengt de processen en het werkt contraproductief. “Er wordt teveel naar de klachten gekeken en te weinig naar de oorzaken. Dat komt, omdat er nog altijd te veel in beperkingen wordt gedacht en te weinig in mogelijkheden. Wat kan de werknemer nog wel? Die vraag moet leidend zijn.” Dat inzicht hebben we als sector al jaren, maar we handelen er nog steeds onvoldoende naar. Klachten zijn symptomen en symptomen ontstaan vaak nadat het kwaad al geschied is. Ook aan preventie zullen we de komende jaren dus veel meer aandacht moeten besteden dan we nu doen.

 

De functie als struikelblok

Maar voor een oorzaak gedreven aanpak van verzuim werkt de sociale wetgeving niet als steppingstone, eerder als struikelblok. Dat geldt vooral voor de oudere werknemer. “Iemand met een hartaandoening heeft vaak nog dezelfde drive in zijn werk maar niet langer dezelfde energie,” zegt Herwin Schrijver. “In de zoektocht naar een oplossing stuit je als casemanager echter al snel op de begrenzingen van de sociale wetgeving.” Marjol Nikkels vult dat aan met het voorbeeld van een 58-jarige docente in het middelbaar onderwijs die na een hardnekkige burnout besloot zich te laten omscholen tot register casemanager. “Ze heeft met succes de overstap gemaakt en ze is weer helemaal de oude, maar, ze heeft daarvoor wel een groot financieel risico genomen. Als ze niets had gedaan was ze via haar CAO tot 80% gedekt geweest – tot haar pensioen. De sociale wetgeving beloont dus een afwachtende houding en bestraft een ondernemende. Ik ken ook vijftigers met een hypotheek en studerende kinderen die de overstap niet wagen – en wie kan het ze kwalijk nemen?”

Van alle Europeanen geniet de Nederlandse werknemer de best mogelijke wettelijke bescherming. Dat is een groot goed waar we nooit achteloos mee om mogen gaan, maar als die bescherming in sommige aspecten omslaat in beperking is er toch iets mee mis. Die beperking in vrijheid om te buigen is voor werkgevers én werknemers de komende jaren misschien wel de grootste uitdaging.  

Deze podcast is mogelijk gemaakt door het Werkwaarde podcastteam. Bedankt Jeroen Kuypers voor de teksten, Dennie van Diesen voor de opname en Lotte Koreman voor de montage.

Wil je snel minder verzuim?

Plan dan online een afspraak in of download het GRATIS e-book over de 7 oorzaken van te hoog verzuim.

Scroll naar top
Bureau Werkwaarde draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches