De vele mythes rond het tweede spoor

Tweede spoor re-integratie heeft geen al te beste reputatie. Het traject zou te duur zijn en veel te vaak niets concreets opleveren. Voor de Werkwaarde podcast ging Reinout Slee van Bureau Werkwaarde in gesprek met Barbara Versluis, oprichter van VerzuimPartners B.V. en Koen Verbraak, eigenaar van Standpuntverzuim om voor eens en altijd de mythes rondom het 2e spoor te verhelderen.

Zo zouden 2e Spoor re-integratietrajecten te duur zijn, niet werken en er alleen zijn om loonsancties te voorkomen.

Niet te duur, wel vaak te laat

Te duur, dat spoor 2 traject, maar nooit zo duur als een zieke medewerker en nooit zo zonde van het geld als een loonsanctie. Die laatste wordt bij het tweede spoor meestal gegeven als het traject te laat wordt ingezet. Toch valt in veel gevallen al lang van te voren te zien dat het eerste spoor een dood paard geworden is waaraan maar blijft worden getrokken, vindt Barbara Versluis: “Met name in kleinere familiebedrijven waar maar weinig verschillende functies voorhanden zijn, wordt soms nodeloos lang geprobeerd te re-integreren bij de eigen werkgever. Ik heb bijvoorbeeld een kleine transportfirma als opdrachtgever gehad waar een chauffeur was uitgevallen. Hij kon niet aan de slag als planner en voor die paar andere kantoorfuncties was hij evenmin geschikt. Dan moet je zo’n werkgever er zo snel mogelijk op wijzen dat het tweede spoor dé aangewezen route is, anders ga je kostbare tijd verspillen.”

 

Hoe het contact verwatert en de slaagkans afneemt

De gevaren van een eenmaal ingezet traject zijn dat er geen tempo wordt gemaakt, de experts die de werknemer omringen te weinig samenwerken en de oorspronkelijke werkgever – die tot het succesvol afsluiten van de case zijn werkgever blijft – het contact laat verwateren. Dan komt de kandidaat, in de woorden van Koen Verbraak, “op een eiland terecht”. Het is dan dat de slaagkans afneemt. Natuurlijk zijn er ook kandidaten met dusdanig veel beperkingen en afstand tot de arbeidsmarkt dat die kans erg klein lijkt. In dat geval moeten alle betrokkenen de werkelijkheid tijdig onder ogen zien en een haalbaarheidsonderzoek beginnen om richting de WIA poort te gaan.

Uren opbouwen in een spoor 2 traject

In veel gevallen is het tweede spoor een kwestie van intensief begeleiden, motiveren en niet te vergeten solliciteren. Het UWV geeft als richtlijn vier sollicitaties per maand, maar Barbara Versluis zet in op minstens zes en liefst acht. “Dat lukt prima, zolang je de functies van het coachen en vacatures verzamelen maar niet bij één expert legt. Een re-integratiecoach is geen Job-hunter. Bij veel bureaus is de coach overbelast met administratieve taken en komt hij of zij veel te weinig aan de eigenlijke taak van het coachen toe. Daarom is de Job-hunter bij VerzuimPartners een aparte deskundige. Zij maken ook veel gebruik van werkervaringsplekken. Zo’n stage is niet alleen nuttig voor het opdoen van kennis en ervaring, maar ook voor het opbouwen van arbeidsdiscipline en belastbaarheid. Het heeft weinig zin om te solliciteren op een betaalde functie van twee maal drie uur of drie maal drie in de week. Die zijn te dun gezaaid. Vanaf zestien uur in de week is de opstap naar een betaalde baan veel eenvoudiger.”

 

Starten in het eerste ziektejaar voor meer kansen

Wacht dus niet met het tweede spoor traject tot het tweede jaar zich aandient. Dat staat nergens in de wet, ook al denken veel werkgevers van wel. Alweer een mythe die in deze podcast aan de orde komt en ontmaskerd wordt. Beginnen rond week 42 blijkt in de meeste gevallen een realistische optie. Het tweede spoor is geen zijspoor en evenmin een doodlopend spoor, maar om optimaal profijt te hebben van de mogelijkheden die dit specifieke traject werkgevers en werknemers biedt is het belangrijk dat ze eerst en vooral het zicht daarop helder hebben. Deze podcast doet de lucht er rond al flink opklaren.

Wil je snel minder verzuim?

Plan dan online een afspraak in of download het GRATIS e-book over de 7 oorzaken van te hoog verzuim.

Deze podcast is mogelijk gemaakt door het Werkwaarde podcastteam. Bedankt Jeroen Kuypers voor de teksten, Dennie van Diesen voor de opname en Lotte Koreman voor de montage.

Scroll naar top
Bureau Werkwaarde draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches