Solliciteren is een absolute noodzaak voor een succesvolle re-integratie in het tweede spoor, maar tussen de eerste schuchtere poging en het doorslaggevende gesprek zit vaak een lange weg. Solliciteren is niet alleen maar vacatures zoeken en brieven sturen. De medewerker zal op zoveel mogelijk verschillende manieren moeten worden uitgedaagd om zo vaak en zo goed mogelijk contact te zoeken met potentiële werkgevers.


Met vallen en opstaan groeit het zelfvertrouwen. Ook leert de medewerker wat werkgevers echt zoeken in hun nieuwe werknemer en wat de medewerker zelf te bieden heeft. Een tekenklare arbeidsovereenkomst voor een passende baan komt je nou eenmaal niet zomaar aanwaaien.


 


Solliciteren is een werkwoord, de aanhouder wint.

Jazeker levert solliciteren in eerste instantie koudwatervrees op. Als je vele jaren in loondienst bent geweest bij hetzelfde bedrijf is het nog niet zo gemakkelijk jezelf weer te moeten verkopen. Daar zal je voor moeten worden klaargestoomd. De telefoon oppakken en jezelf aanprijzen bij een onbekende is veelal nog ‘enger’ dan datzelfde doen in een email. En toch zal je daar als werkzoekende doorheen moeten. 

 

Geleidelijk groeit dan de bewustwording dat de medewerker weldegelijk van toegevoegde waarde is en iets komt brengen, in plaats van alleen halen.


De medewerker weekt zich los van de huidige werkgever en gaat het avontuur tegemoet naar een nieuwe baan. Hiervoor heb je maximaal twee jaar de tijd, in theorie, want gewoonlijk begint de re-integratie in het tweede spoor pas één jaar na de ziekmelding, wanneer alle pogingen om binnen het eigen bedrijf te re-integreren zijn gestrand. De helft van de tijd is dan al verloren.

Zorg ervoor dat die tweede helft succes oplevert en start zo snel mogelijk met solliciteren. Hoe groter de afstand tot de arbeidsmarkt, hoe meer tijd er nodig is om te komen tot succes.


Geen kansloos traject, maar bewezen acties

Als re-integratie coach help ik de werknemer het beste door te benoemen welke acties de beste kansen geven op het verkrijgen van een duurzaam inkomen uit arbeid. Het creëren van bewustwording over de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid zie ik hierin als mijn verantwoordelijkheid.


Dit betekent; heldere verwachtingen, wederzijdse afspraken en het behalen van doelstellingen, voorbij wat de medewerker denkt te kunnen realiseren. We beoordelen met de medewerker welke professionals uit eigen netwerk, hij of zij kan benaderen  voor werk. 

 

De medewerker gaat sollicitaties en oudere vacatures nabellen. 

Zeker, die zijn al ingevuld, maar de kans dat degene op wie de keuze viel niet door zijn proeftijd komt is reëel en dan solliciteert jouw medewerker al voordat de nieuwe vacature is uitgeschreven. 

 

Een prachtige kans, dan wel om in aanmerking te komen als vervanger, danwel om te leren wat bedrijven werkelijk zoeken. Om diezelfde reden is het goed als de medewerker voorafgaand aan een sollicitatie eerst belt en pas daarna een brief schrijft.


Op de eerlijke vraag: ‘Wat zoeken jullie in een medewerker?’ komt altijd een ander antwoord dan de soms wat algemene functieomschrijving in de vacature. Daar komt nog bij dat het telefoongesprek een naam oplevert waarnaar weer gerefereerd kan worden in de brief.

Tips en Tricks over handige ‘haakjes’ in een sollicitatiebrief zoals het refereren aan de persoon waarmee de werknemer eerder heeft gesproken vergroten dat de kans dat deze brief uit de stapel wordt gevist.


Leren van afwijzingen

Een versierder loopt blauwtjes op, een sollicitant afwijzingen. Ook dat is niet bevorderlijk voor het zelfvertrouwen. Je huid moet op die van een olifant gaan lijken en het is óók de taak van de re-integratiecoach om de medewerker te laten inzien dat een afwijzing in negen van de tien gevallen niets te maken heeft met hem of haar als persoon, talenten of ervaring.

Immers een wederzijdse match is de basis voor een succesvolle nieuwe baan.

Hoe meer hij of zij belt, schrijft en gesprekken voert, hoe sterker de bewustwording wordt van wat het beste bij hem of haar past. De overtuigingskracht groeit en op een dag is het zover; een nieuwe werkgever is gevonden. De re-integratiecoach helpt beide werkgevers de overstap zo snel en simpel mogelijk te laten verlopen met een proefplaatsing of detachering.


Leren kost tijd oefening baart kunst, maar nooit van de ene op de andere dag. Voor het zover is, vloeit er vaak heel wat water onder de vacaturebrug door.

Daarom is het zo belangrijk om vroeg in het proces te beginnen met solliciteren en het vol te houden, niet een paar keer in de maand, niet in het wilde weg, ook niet op vacatures die duidelijk kansloos zijn, maar met een bewezen aanpak die de kansen maximaliseert.


Ben je benieuwd hoe jij ook succesvol je spoor 2 reïntegratie kan inrichten? Neem dan contact met me op, ik help je graag verder. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
Bureau Werkwaarde draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches